Dacia Duster: Technologie pod kapotou

Duster

Motory Dacie Duster

Dacia Duster, oblíbené SUV od rumunské automobilky, nabízí několik motorizací, které uspokojí širokou škálu řidičů. Benzínové motory zastupuje tříválec 1.0 TCe s výkonem 90 koní, ideální do města a pro klidnější jízdy. Pro náročnější je tu čtyřválec 1.3 TCe s výkony 130 nebo 150 koní, který si poradí i s dynamičtější jízdou a předjížděním. Pro milovníky nafty je tu motor 1.5 Blue dCi s výkonem 115 koní, který potěší nízkou spotřebou a slušnou dynamikou. Duster je k dispozici s pohonem předních kol nebo s pohonem všech kol, který oceníte v náročnějším terénu. Motory Dacie Duster jsou spolehlivé a úsporné, což z tohoto SUV dělá skvělou volbu pro každodenní ježdění i dobrodružné výlety.

Převodovky: Manuál nebo automat

Vozy Dacia Duster nabízí zákazníkům možnost volby mezi manuální a automatickou převodovkou. Manuální převodovka je k dispozici u většiny motorizací a je oblíbená pro svou jednoduchost, spolehlivost a nižší cenu. Pro ty, kteří hledají komfortnější jízdu, zejména ve městě, je k dispozici automatická převodovka. Duster s automatem je vybaven moderní dvouspojkovou převodovkou EDC, která zajišťuje plynulé řazení a nízkou spotřebu paliva.

Výběr mezi manuálem a automatem je individuální a záleží na preferencích a potřebách řidiče. Manuální převodovka osloví řidiče, kteří preferují aktivnější styl jízdy a chtějí mít větší kontrolu nad vozem. Automatická převodovka je pak ideální volbou pro ty, kteří ocení komfort a pohodlí, zejména při jízdě v hustém provozu.

Dacia Duster s manuální převodovkou je k dispozici s benzínovými motory TCe a naftovým motorem Blue dCi. Automatická převodovka EDC je pak dostupná s benzínovým motorem TCe.

Při výběru mezi manuální a automatickou převodovkou je vhodné zvážit také provozní náklady. Vozy s manuální převodovkou mají obvykle nižší spotřebu paliva a jejich údržba je levnější.

Pohon předních nebo všech kol

Dacia Duster nabízí flexibilitu pohonu, která osloví širokou škálu řidičů. Pro každodenní jízdu ve městě a na zpevněných silnicích je ideální volbou pohon předních kol. Tato konfigurace přináší výhody v podobě nižší pořizovací ceny, nižší spotřeby paliva a tiššího chodu. Pokud ale plánujete častější výlety do terénu, jízdu na sněhu nebo tahání přívěsu, pohon všech kol se stává lákavou alternativou. Systém pohonu všech kol od Dacie, odvozený od aliančního partnera Nissanu, je proslulý svou robustností a spolehlivostí. Umožňuje řidiči zvolit si mezi třemi režimy: 2WD pro běžnou jízdu s pohonem předních kol, Auto pro automatické rozdělení toku hnací síly mezi nápravy v závislosti na adhezních podmínkách a režim Lock, který uzamkne rozdělení hnací síly v poměru 50:50 mezi přední a zadní nápravu pro maximální trakci v náročném terénu. Volba mezi pohonem předních a všech kol u Dacie Duster je tak otázkou individuálních preferencí a způsobu užívání vozu.

Spotřeba paliva a emise

Dacia Duster si za léta na trhu vydobyla pověst auta, kterému se dá odpustit pár nedostatků, protože za málo peněz nabízí hodně muziky. A spotřeba paliva? Ta se stala jedním z hlavních taháků. Duster s benzínovým motorem 1.0 TCe o výkonu 100 koní si řekne v kombinovaném provozu o 5,5 litru benzinu na 100 kilometrů. Pokud toužíte po úspornější variantě, sáhněte po dieselovém motoru 1.5 Blue dCi s výkonem 115 koní, který si v kombinovaném cyklu řekne o pouhých 4,9 litru nafty na 100 kilometrů. A co emise CO2? Benzínová varianta produkuje 123 gramů na kilometr, zatímco dieselová verze se chlubí emisemi 128 gramů na kilometr. Duster tak dokazuje, že i dostupné SUV může být šetrné k vaší peněžence i k životnímu prostředí.

Bezpečnostní technologie

Dacia Duster, oblíbené SUV od rumunské automobilky, se pyšní nejen svou cenovou dostupností a robustností, ale také stále se rozvíjející nabídkou bezpečnostních technologií. I když se neřadí mezi nejnadupanější vozy na trhu, v oblasti bezpečnosti rozhodně nezaostává.

Duster je standardně vybaven systémy jako ABS s elektronickým rozdělováním brzdní síly a systémem pro nouzové brzdění, kontrolou stability a trakce, asistent rozjezdu do kopce a samozřejmostí jsou airbagy pro řidiče i spolujezdce a boční airbagy vpředu. Vyšší výbavy pak nabízí i monitoring mrtvého úhlu, parkovací senzory vpředu i vzadu s couvací kamerou a systém hlídání jízdy v pruzích.

Dacia klade důraz na aktivní bezpečnost, která pomáhá předcházet nehodám. Systémy jako sledování mrtvého úhlu a hlídání jízdy v pruzích zvyšují povědomí řidiče o okolí a pomáhají mu se včas vyhnout potenciálnímu nebezpečí.

I přes příznivou cenu se Duster snaží držet krok s konkurencí a nabízí bezpečnostní technologie, které jsou v dané třídě standardem. Pro běžného řidiče tak představuje Duster spolehlivý a bezpečný vůz za rozumnou cenu.

Infotainment a konektivita

Dacia Duster sází na jednoduchost a praktičnost, což se odráží i v oblasti infotainmentu a konektivity. Nenajdete zde žádné přehnané technologické vychytávky, ale vše potřebné pro pohodlnou jízdu. Základní výbava zahrnuje rádio s Bluetooth a USB vstupem pro přehrávání hudby z vlastních zařízení. Vyšší výbavy nabídnou multimediální systém Media Nav s dotykovou obrazovkou, navigací a možností zrcadlení chytrého telefonu. Systém je jednoduchý na ovládání a intuitivní, i když grafika by mohla být modernější. Co se týče konektivity, Duster nabízí možnost připojení k internetu přes chytrý telefon, čímž získáte přístup k online službám, jako je dopravní informace v reálném čase. Pro běžné používání je infotainment Dusteru dostačující, nenároční uživatelé ocení jeho jednoduchost a spolehlivost. Pokud ale hledáte nejmodernější technologie a širokou škálu funkcí, budete se muset poohlédnout jinde. Dacia se soustředí na to podstatné – spolehlivý a dostupný vůz, a to se jí daří i v oblasti infotainmentu a konektivity.

Duster? To je auto, které vám neudělá ostudu ani v terénu, ani ve městě. Je to takový nenápadný pracant, který vás nikdy nenechá ve štychu.

Jan Sedláček

Asistenční systémy řidiče

Modely Dacia Duster jsou vybaveny řadou asistenčních systémů řidiče, které zvyšují bezpečnost a komfort jízdy. Mezi ně patří například:

  • Systém nouzového brzdění (AEBS), který dokáže detekovat překážku před vozem a v případě potřeby automaticky aktivovat brzdy, aby se zabránilo kolizi nebo se minimalizovaly její následky.
  • Sledování slepého úhlu, které upozorňuje řidiče na vozidla nacházející se v mrtvém úhlu zrcátek.
  • Parkovací senzory a zadní kamera, které usnadňují parkování a manévrování v těsných prostorech.
  • Asistent rozjezdu do kopce, který zabraňuje couvání vozu při rozjezdu v kopci.
  • Kontrola trakce a stability, které pomáhají udržet stabilitu a ovladatelnost vozu na kluzkém povrchu.

Tyto systémy jsou navrženy tak, aby pomáhaly řidiči v náročných situacích a snižovaly riziko nehody. Je však důležité si uvědomit, že asistenční systémy nejsou náhradou za pozornost řidiče a jeho zodpovědnost za řízení vozidla. Vždy je nutné řídit s opatrností a dodržovat pravidla silničního provozu.

Dostupnost náhradních dílů

Dacia si zakládá na jednoduchosti a spolehlivosti, což se odráží i v dostupnosti náhradních dílů pro model Duster. Díky široké síti autorizovaných servisů a prodejců Dacia po celé České republice je zajištěna snadná dostupnost originálních dílů za konkurenceschopné ceny. Ať už potřebujete brzdové destičky, filtry, světlomety nebo jiné běžné díly, nemusíte se obávat dlouhých čekacích lhůt. Většina dílů je skladem nebo dostupná do druhého dne. Pro starší modely Duster nebo méně obvyklé díly je možné využít centrálního skladu Dacia, který garantuje dodání do několika pracovních dnů. Kromě originálních dílů Dacia je na trhu k dispozici i široká škála kvalitních alternativních dílů od renomovaných výrobců. Tyto díly často představují cenově výhodnější variantu bez kompromisů v kvalitě a spolehlivosti. Při výběru náhradních dílů pro váš Duster je vždy vhodné konzultovat s odborníky v autorizovaném servisu Dacia, kteří vám poradí s výběrem nejvhodnější varianty dle vašich potřeb a rozpočtu.

Vlastnosť Dacia Duster Konkurencia (príklad)
Cena od 350 000 Kč 400 000 Kč
Objem kufra (l) 445 420

Spolehlivost a dlouhodobá odolnost

Dacia Duster si za ta léta vydobyla pověst odolného a spolehlivého vozu, a to i v náročných podmínkách. Základem je robustní konstrukce podvozku, která vychází z osvědčených technologií mateřské automobilky Renault. Duster je stavěný na to, aby zvládal i horší cesty a nezalekl se ani lehčího terénu. Díky zvýšenému podvozku a krátkým převisům karoserie se neztratí ani mimo zpevněné cesty.

Důležitým faktorem pro dlouhodobou odolnost je i volba odolných materiálů a kvalitní zpracování. Dacia se zaměřuje na jednoduchost a funkčnost, což se projevuje i v interiéru. Ten je sice strohý, ale zároveň odolný a snadno se udržuje.

Dacia Duster je auto, které je navržené tak, aby vydrželo. Jeho jednoduchost a robustnost jsou zárukou dlouhé životnosti a nízkých provozních nákladů. Díky tomu je Duster ideální volbou pro ty, kteří hledají spolehlivé a dostupné auto do nepohody.

Publikováno: 09. 08. 2024

Kategorie: technologie

Autor: Jindra Novotná

Tagy: duster